Sportowa Szkoła Podstawowa nr 72
im.Władka Zarembowicza

Wyjazd do Centrum Edukacji Ekologicznej

W dniach 23-24 stycznia klasa 8p uczestniczyła w wyjeździe edukacyjnym do Centrum Edukacji Ekologicznej „Salamandra” w Myśliborzu.

Celem wyjazdu było poszerzanie umiejętności oraz wiedzy chemicznej i biologicznej a także kształtowanie postaw proekologicznych, realizowanych na podstawie bezpośredniego poznawania i badania środowiska przyrodniczego, zagrożeń jakie dla tego środowiska stwarza działalność człowieka.

Program edukacyjny w ośrodku był realizowany przez:
– zajęcia laboratoryjne w pracowni chemii środowiska, w pracowni ekologicznej i chemiczno-biologicznej – „Czy wiesz co jesz? – identyfikacja białek, cukrów i tłuszczów”, „Izolacja barwników asymilacyjnych”, „Woda podstawą życia – badanie właściwości różnych rodzajów wód”, „Otrzymywanie mydła”,
– warsztaty ekologiczne w Muzeum Parku Krajobrazowego „Chełmy” – „Ptasi fastfood – jak dokarmiać ptaki zimą?”,
– wyjścia krajoznawcze po terenie Myśliborza i okolic.

Wyjazd ten także był doskonałym sposobem na spędzenie wspólnie czasu i integrację grupy.

1
Galeria – kliknij zdjęcie
Monika Szponar

Warsztaty bębniarskie kl. I as w Szkole Rytmu

4 grudnia 2019 r. uczniowie z kl. I as udali się w podróż w świat egzotycznych instrumentów perkusyjnych, uczestnicząc w warsztatach rytmiczno-bębniarskich dla dzieci w Szkole Rytmu.

Na zajęciach uczniowie mieli okazję tworzyć własną muzykę, wykorzystując oryginalne instrumenty perkusyjne. Zagrali na prawdziwych afrykańskich bębnach oraz zapoznali się z ich historią i przeznaczeniem. Dzieciom najbardziej podobało się granie na bębnie oceanicznym, którego dźwięk przypominał szum morza oraz odgłosy kija deszczowego, przypominającego dźwięk deszczu. Wszyscy bawili się wyśmienicie i obiecali, że chętnie tu jeszcze wrócą.

IMG_20191204_094309
Galeria – kliknij zdjęcie
Opracowała Margareta Paruszewska

Mali naukowcy na XXII Dolnośląskim Festiwalu Nauki

W dniu 25 września 2019r. dzieci z klas II bu , II c, III au uczestniczyły w XXII Dolnośląskim Festiwalu Nauki na Uniwersytecie Wrocławskim. Uczniowie brali udział w warsztatach pt. „Gleba – po czym depczemy?”. Razem z naukowcami wydziału Nauk o Ziemi praktycznie sprawdzały skład gleby, określały jej warstwy i uziarnienie. Dowiedziały się, co to są iły i mogły samodzielnie przekonać się o plastyczności tej warstwy wałeczkując jej fragmenty. Dokładnie obejrzały budki meteorologiczne i sprawdzały, co się w nich znajduje. Na ten czas wszyscy uczniowie zamienili się w małych naukowców.

dav
Galeria -kliknij zdjęcie
Katarzyna Raczyk
Beata Konieczna
Elżbieta Trubiłło

Absolwenci naszej Szkoły- Stypendystami!

Dnia 18 września 2019 r. w Liceum Ogólnokształcącym nr XIV odbyła się uroczysta gala wręczenia stypendiów Samorządu Wrocławia w ramach2017_Ratusz_Staromiejski_we_Wrocławiu_01 Wrocławskiego Programu Wspierania Uzdolnień PROMOVERE TALENTA.
Miło nam poinformować, że wśród wyróżnionych osób znaleźli się uczniowie klas sportowych naszej Szkoły:
Jakub Eckardt ( trener: Dorota Serafin, wychowawca Arleta Gabryl)
Małgorzata Markowicz (trener: Maksym Papacz, wychowawca: Sandra Litwin)
Klara Pityńska (trener: Małgorzata Gembicka, wychowawca: Monika Szponar)
Całej wspaniałej trójce serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów w sporcie, nauce i życzymy wielu przyjaźni zawartych w nowej szkole!
Jesteśmy z Was bardzo dumni!

Opracowała: Dorota Serafin

Szkoła w Mieście na Wydziale Chemii Uniwersytetu Wrocławskiego

W drugim semestrze roku szkolnego, w ramach programu Szkoła w Mieście, klasy 7c, 7p oraz 8p wzięły udział w zajęciach laboratoryjnych na Wydziale Chemii Uniwersytetu Wrocławskiego.
W Pracowni Metodyki Nauczania Chemii uczniowie samodzielnie wykonywali doświadczenia, a potem wypełniali karty pracy. Klasy siódme realizowały zajęcia „Sposoby rozdzielania mieszanin”, a klasa ósma „Węglowodory i alkohole”.
Zajęcia takie wprowadzają uczniów w technikę pracy w laboratorium i pozwalają lepiej zrozumieć zjawiska i procesy chemiczne.

tyt-chem2019
Galeria – kliknij zdjęcie
Monika Szponar
Powrót do góry

Lekcje biologii w Muzeum Człowieka

W ramach projektu „Szkoła w Mieście” uczniowie klas 8b i 8c wraz ze swoją nauczycielką biologii, Anną Solską uczestniczyli w lekcjach zorganizowanych w Muzeum Człowieka. Pierwsza część zajęć odbywała się w sali, w której prowadząca zajęcia w interesujący sposób opowiadała o antropogenezie. Następnie uczniowie przeszli do kolejnej sali.

Tu obejrzeliśmy czaszki i szkielety współcześnie żyjących przedstawicieli rzędu Naczelnych oraz poszczególne etapy ewolucji człowieka. W gablotach umieszczono odlewy czaszek form kopalnych począwszy od australopiteka (Australopithecus), a skończywszy na pierwszych przodkach człowieka rozumnego (Homo sapiens). Uczniowie z zainteresowaniem przyglądali się czaszkom trzech odmian ludzkich. Największe emocje wzbudziła czaszka odmiany czarnej, która była prawdopodobnie wykorzystywana w jakichś obrządkach rytualnych.

Prawdziwą przygodą okazał się pobyt w ostatniej sali, która poświęcona jest obrządkom pochówkowym. Uczniowie dowiedzieli się, że mumifikacja może być naturalna bądź celowa. Byli bardzo zainteresowani mumią egipskiej „księżniczki” sprowadzoną niegdyś do Wrocławia przez pewnego aptekarza. Porównywali leżące w gablocie szczątki z rekonstrukcją. Aż trudno dziś uwierzyć, że sproszkowane ciało mumii stosowano niegdyś jako medykament na wszelakie dolegliwości.

Warto zauważyć, że Muzeum Człowieka mieści się dawnym konwikcie jezuickim, który dziś stanowi dużą atrakcję turystyczną.

115
Galeria – kliknij zdjęcie
Anna Solska

Ciekawie o człowieku – warsztaty dla młodych biologów

Członkowie koła biologicznego prowadzonego przez p. Annę Solską rozwijali swoje pasje badawcze, uczestnicząc w warsztatach antropologicznych.

W listopadzie młodzi biolodzy udali się do Muzeum Człowieka, aby poznawać budowę szkieletu ludzkiego. Najpierw wysłuchali interesującego wykładu na temat pracy antropologów, potem poznali zasady pracy z materiałem kostnym pochodzącym z wykopalisk Uniwersytetu Wrocławskiego. Następnie sami zajęli się badaniem elementów szkieletów ludzkich. Obserwowali, mierzyli i porównywali poszczególne kości oraz starali się zidentyfikować elementy pochodzące ze szkieletów kobiet i mężczyzn.

11
Galeria – kliknij zdjęcie
 Anna Solska

 

Klasa 7P na Dolnośląskim Festiwalu Nauki

Jak co roku we wrześniu wrocławskie uczelnie zapraszają uczniów w swoje naukowe progi. Nie mogliśmy nie skorzystać, przecież chcemy poszerzać swoje horyzonty wiedzy, a więc z ogromną przyjemnością uczestniczyliśmy w XXI edycji Dolnośląskiego Festiwalu Nauki.

Wzięliśmy udział w dwóch naukowych imprezach na Uniwersytecie Ekonomicznym. Podczas warsztatów „Chemia i światło” dr Wojciech Sąsiadek z Wydziału Inżynieryjno – Ekonomicznego UE opowiadał nam i pokazywał, w jakich warunkach różne substancje świecą i dlaczego, czym są zjawiska luminescencyjne i jak możemy je wykorzystać oraz zmierzyć, jaki wpływ ma temperatura na luminescencję ciał. Na wykładzie dr inż. Ewy Walaszczyk dowiedzieliśmy się, jak ważnym składnikiem diety człowieka jest woda, jaką rolę pełni ona w organizmie, a także, jak ważna jest jakość oraz ilość wody, którą spożywamy.

XXI edycję DFN we Wrocławiu uważamy za bardzo udaną i nie możemy doczekać się kolejnej.

DFN 7P (84)
Galeria – kliknij zdjęcie
Monika Szponar

Zajęcia laboratoryjne na Wydziale Chemii UWr

W ramach Szkoły w Mieście klasy siódme uczestniczyły w zajęciach w laboratorium Metodyki Nauczania Chemii Wydziału Chemii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Uczniowie pod opieką pracowników naukowo-dydaktycznych samodzielnie wykonywali doświadczenia zgodnie z instrukcją zawartą w kartach pracy. Zajęcia takie są bardzo cenne, ponieważ wprowadzają uczniów w technikę pracy w laboratorium chemicznym, pozwalają lepiej zrozumieć zjawiska i procesy chemiczne.
Nasi uczniowie realizowali zagadnienia na temat „Powietrze i inne gazy”.

 

20180425_140325
Galeria – kliknij zdjęcie
Monika Szponar

Klasy I – Konkurs „Wrocławskie Krasnale”

Uczniowie klas pierwszych wzięli udział w konkursie o znanych i słynnych na całym świecie wrocławskich krasnoludkach.
Zadania ułożone były w formie zabawy, z elementem współzawodnictwa. Pierwszaki świetnie sobie poradziły rozwiązując zagadki, odpowiadając na pytania, rozpoznając i nazywając postaci krasnoludków.
Nawet śpiewanie piosenki i naśladowanie zachowań krasnali nie stanowiło problemu.
Nad całością czuwało jury składające się z uczniów klas trzecich. Były emocje, zadowolenie, nagrody i przechodnia statuetka za zajęcie pierwszego miejsca.
Brawo dla wszystkich uczestników i gratulacje za wiedzę o krasnoludkach.

WP_20180220_13_20_39_Pro
Galeria – kliknij zdjęcie
Dorota Świtecka

 

Miniatura teatralna w wykonaniu kl IIAu

Miniatura teatralna pod tytułem „Ucieczka smoków z bajki” kl. IIAu pod kierownictwem wychowawcy klasy Margarety Paruszewskiej

Margareta Paruszewska

Projekt „Szkoła w mieście”

Nasza Szkoła bierze udział w projekcie ,, Szkoła w mieście” finansowanym przez miasto Wrocław. Uczniowie uczestniczą w zajęciach, które rozwijają zdolności i rozszerzają zainteresowania.

Klasa 5b z wychowawcą, p. Anną Chocaj, uczestniczyła w następujących zajęciach:

Grudzień 2016 – Muzeum Archeologiczne i Muzeum Militariów

Teraz wiemy jak wyglądało życie przed wiekami na Dolnym Śląsku oraz poznaliśmy stare uzbrojenie.

Marzec 2017 – Wrocławska Manufaktura Lizaków i Cukierków

Samodzielnie wykonaliśmy lizaki, znamy skład cukierków.

Kwiecień 2017 warsztaty szycia maskotek z filcu – Pracownia Artystyczna ,,Stara Piekarnia”

Poznaliśmy tajniki szycia i samodzielnie uszyliśmy sowy.

Maj 2017 warsztaty ceramiczne – Pracownia Artystyczna ,, Stara Piekarnia”

Znamy tajniki warsztatu ceramicznego, potrafimy malować i szkliwić wyroby z gliny. Efektem pracy te oto kurki.

Czerwiec 2017 – Wrocławski Park Wodny

Doskonaliliśmy pływanie, bawiliśmy się i odpoczywaliśmy w wodzie po roku ciężkiej pracy.

 

Wyjechaliśmy też na wycieczkę do Karpacza. Poznaliśmy piękno naszego regionu. Zdobywaliśmy szczyty Karkonoszy, uczyliśmy się jak chronić przyrodę. Zacieśniały się więzy przyjaźni między nami w czasie wspólnych wędrówek.

Anna Chocaj

Projektwoche 2017 – rozszerzanie umiejętności językowych

Nasza Szkoła od wielu lat współpracuje z Instytutem Austriackim we Wrocławiu. Dalekosiężnym celem współpracy jest promowanie kultury krajów niemieckojęzycznych oraz upowszechnianie innowacyjnych metod nauczania języka niemieckiego. Wprowadzenie atrakcyjnych form zdobywania umiejętności językowych zwiększa w sposób mierzalny skuteczność nauczania języków obcych.
W dniach 22.05 – 26.05.2017 r. w ramach PROJEKTWOCHE 2017 gościliśmy studentów Uniwersytetu Wiedeńskiego, którzy pod patronatem Instytutu Austriackiego we Wrocławiu prowadzili niecodzienne zajęcia języka niemieckiego. Zajęcia prowadzone metodą warsztatów językowych wspierają dotychczas nabyte umiejętności, tworzą pozytywny stosunek do języka niemieckiego i pogłębiają sprawność językową.

Pozytywne rezultaty niekonwencjonalnych metod nauczania języka niemieckiego wskazują na celowość prowadzenia tego rodzaju projektów w przyszłości.

wp_20170526_13_29_39_pro
Galeria – kliknij zdjęcie
Sandra Litwin

Czy wiesz, co je jeż? – niezwykła lekcja w Afrykarium

W ramach projektu „Szkoła w Mieście” klasa 3e miała okazję odwiedzić wrocławski ogród zoologiczny oraz wziąć udział w zajęciach edukacyjnych pt. Czy wiesz, co je jeż?
Uczniowie poszerzyli swą wiedzę z ekologii, biologii oraz ochrony środowiska. Zajęcia edukacyjne zostały wzbogacone o eksponaty edukacyjne (czaszki) i warsztaty – tworzenie zabawek z przysmakami dla wybranych gatunków zwierząt.
Dodatkową korzyścią była możliwość zwiedzenia całego Zoo. W Afrykarium dzieci poznały różne ekosystemy związane ze środowiskiem wodnym Czarnego Kontynentu (m.in. Morze Czarne, dżungla nad rzeką Kongo, Afryka Wschodnia). Największą atrakcją okazał się oczywiście osiemnastometrowy przeźroczysty tunel, który umożliwia podziwianie żółwia zielonego, rekinów, płaszczek, a także innych gatunków ryb z Kanału Mozambickiego.
Z ogromnym zainteresowaniem dzieci odwiedziły również pawilon multimedialny Arktyka i Antarktyda, w którym zapoznały się z problemami klimatycznymi obszarów polarnych.

Galeria - kliknij zdjęcie
Galeria – kliknij zdjęcie
Agnieszka Aleksanderek
Marta Marchewka

Nieszablonowa lekcja przyrody

Lekcje przyrody w naszej Szkole, oprócz tradycyjnych metod nauczania, są również prowadzone w sposób niekonwencjonalny. Najefektywniejsze w nauczaniu i uczeniu się są metody aktywizujące.
Zajęcia powinny motywować ucznia do działania, kreatywnego rozwiązywania problemów oraz twórczego myślenia. Metody aktywizujące opierają się na uczeniu przez działanie, współpracę oraz poprzez przeżywanie.

Istotę tych metod możemy podsumować przysłowiem – ” Powiedz, a zapomnę. Pokaż, a zapamiętam. Pozwól wziąć udział, a zrozumiem.” Trudne tematy fizyki, takie jak odbicie światła najlepiej poznaje się poprzez wykonywanie ćwiczeń przy pomocy lusterek i labiryntów.

Takie ćwiczenia wykonywane były przez uczniów klas V i VI naszej Szkoły.

Nauczyciel przyrody
Bożena Gil

Spragnieni wiedzy, czyli niezwykłe lekcje w Hydropolis

Szkoła w Mieście to projekt edukacyjny wrocławskiego magistratu, związany z uzyskaniem przez Wrocław w 2016 r. tytułu Europejskiej Stolicy Kultury. W ramach projektu dzieci biorą udział w zajęciach prowadzonych w różnych instytucjach kulturalnych stolicy Dolnego Śląska, w celu rozwijania zainteresowań oraz zwiększenia ich udziału w życiu kulturalnym miasta. Uczniowie klas I-III naszej Szkoły mieli okazję odwiedzić niesamowite miejsce, jakim jest interaktywna wystawa dotycząca tajników wody, zorganizowana w Hydropolis.

            Uczniowie zwiedzali ekspozycję wraz z nurtem niewielkiej rzeki, która płynęła pod ich stopami. Na powierzchni 4000m² dowiedzieli się wszystkiego na temat wody. Wystawa bowiem podzielona jest na osiem stref tematycznych, m.in. Głębiny, Ocean życia, Ekologia. Każda z nich przedstawia wodę z innego fascynującego ujęcia. Sale tematyczne wypełnione są ciekawymi eksponatami, urządzeniami i makietami, których można było dotknąć i wypróbować. Część informacji została zaprezentowana w postaci filmów i tablic multimedialnych. Największym zainteresowaniem cieszyły się imitacje zwierząt wodnych, makiety statków, drukarka wodna oraz możliwość rozpętania własnej burzy.                Wszystkich zachęcamy do odwiedzenia Hydropolis.

received_10202565250569403
Galeria – kliknij zdjęcie
Marta Marchewka, Margareta Paruszewska

 

XIV Wrocławski Festiwal Teatrów Szkolnych „Zielona Gęś …na Północy”

Teatr Zmyślony wystąpił z przedstawieniem „Trzy prządki” na XIV Wrocławskim Festiwalu Teatrów Szkolnych „Zielona Gęś …na Północy”. Przegląd odbył się 17 maja 2016 r. w ZS nr 1 przy ul. Słubickiej, gdzie naprawdę czujemy się jak w domu. Motywem przewodnim była w tym roku literatura Północy, ze szczególnym uwzględnieniem Finlandii, której Konsulat Honorowy Ambasady Fińskiej pełnił patronat nad festiwalem, obok Towarzystwa Polska-Finlandia. Nasz spektakl zdobył w tym roku wyróżnienie- a trzeba wiedzieć, że najlepsze spektakle są wyróżnione lub szczególnie wyróżnione przez ponowny występ w Teatrze Lalek(jak my w ubiegłym roku szkolnym). Nie ma nagród, są wyróżnienia, gdyż to festiwal, a nie konkurs. Scenariusz oparty był na baśni fińskiej, a muzyka dobrana z repertuaru wybitnego Norwega, Edwarda Griega. Wykorzystaliśmy lalki, wykonane przy współudziale uczniów z kl. VI b, którzy ostatni raz reprezentowali SSP nr 72 na deskach teatru. Na dyplomie napisano: „ Wyróżnienie za wątek z folkloru fińskiego z przewrotną puentą”. Do obejrzenia spektaklu zapraszają Panie Reżyser Agnieszka Tańska i Joanna Zmyślona, która napisała powyższy tekst, z radością pokazując naszą przygodę z Teatrem.

 

Lekcje przyrody w ZOO

W ramach projektu „Szkoła w Mieście” uczniowie kl. VI a i IV b uczestniczyli w lekcjach przyrody na terenie wrocławskiego ZOO. Udali się tam wraz z nauczycielką przyrody Anną Solską, oraz swoimi wychowawcami. Pierwsza część zajęć odbywała się w sali, w której prowadząca zajęcia w interesujący sposób opowiadała o zwyczajach wybranych zwierząt. Potem uczniowie brali udział w warsztatach poświęconych zmysłom zwierząt. Następnie rozpoczynały się obserwacje żywych zwierząt. Prawdziwą przygodą z fauną Czarnego Lądu okazał się pobyt w Afrykarium. W 19 akwariach i basenach prezentowane są zwierzęta zamieszkujące plaże i rafę koralową Morza Czerwonego, rzekę Nil, krainę Wielkich Rowów Afrykańskich i głębię Kanału Mozambickiego. Będąc w akrylowym tunelu, zachwycano się rekinami, płaszczkami i innymi dużymi rybami. W strefie Afryki Wschodniej podziwiano przystosowania do środowiska kaczek egzotycznych i hipopotamów. Ostatnią częścią tych parogodzinnych lekcji przyrody były obserwacje zwierząt na wybiegach.

Anna Solska

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

Zajęcia w budynku szkolnym również mogą być interesujące

Członkowie „Klubu młodego przyrodnika” chętnie wychodzą w teren, aby tam w bezpośrednim kontakcie z przyrodą poznawać rośliny i zwierzęta. Okazuje się, że również w budynku szkolnym można rozwijać swoje zainteresowania przyrodnicze. Podczas zajęć uczniowie mogli samodzielnie obserwować przyrodę posługując się lupą bądź mikroskopem, wykonywać doświadczenia, układać puzzle, pracować z atlasem bądź programem multimedialnym. W trakcie jednego ze spotkań dzieci „bawiły się” w prawdziwych filmowców, uczestnicząc w warsztatach prowadzonych przez pracownika EMPIRIAFILM.

Anna Solska

1 2 3 4 5 6 7 8 9

Członkowie koła przyrodniczego „Klub młodego przyrodnika” podczas Dnia Otwartego SSP nr 72 we Wrocławiu

Zajęcia odbyły się w pracowni przyrodniczej (sala nr 47). „Kółkowicze” pracowali w 2 -3 osobowych zespołach. Przygotowali cztery stanowiska, w których prezentowali doświadczenia. Jedno stanowisko poświęcone było prezentacjom multimedialnym – złudzenia optyczne, rośliny, zwierzęta, krajobrazy, ciekawostki przyrodnicze.

Uczniowie kl. VI a i IV b prezentowali swoje stanowiska pracy, zapraszali odwiedzających oraz zachęcali do obserwacji. Osoby odpowiedzialne za doświadczenia cierpliwie objaśniały sposób ich wykonania. Zainteresowani goście (dzieci, a często także i ich rodzice) próbowali samodzielnie wykonać zaproponowane doświadczenia (z zachowaniem zasad bezpieczeństwa).

Zespół odpowiedzialny za prezentacje multimedialne formułował zadania obserwacyjne, zwracał uwagę obserwatorów na istotne szczegóły.

Młodzi przyrodnicy udzielili również wywiadu i zrobili to profesjonalnie. Odpowiadali na pytania, w interesujący sposób opowiadali o swoich przyrodniczych zainteresowaniach, o pracy na lekcjach i zajęciach koła przyrodniczego. Odwiedzający salę nr 47 uczniowie, dzieci i ich rodzice byli zainteresowani ofertą pracowni.

Anna Solska

1 2 3 4 5 6

 

Czy to lekcja przyrody czy lekcja języka polskiego?

Ogromnym zainteresowaniem cieszyło się spotkanie uczniów kl. IVa i IVb z panią Barbarą Borzymowską i panem Marcinem Wierzbą (Urząd Miejski Wrocławia, Centrum Przyjaznych Relacji Ludzie-Zwierzęta) oraz ich psami. W zajęciach uczestniczyły: nauczycielka przyrody (Anna Solska – pomysłodawca) i nauczycielka języka polskiego (Elżbieta Probala). Goszczące w murach naszej Szkoły dwa psy, Sharon i Waldi, demonstrowały swoje umiejętności, skakały, chodziły przy nodze, a także pozwalały się głaskać, przytulać i karmić specjalną karmą. Zaproszeni przyrodnicy w interesujący sposób opowiadali o roli jaką mogą pełnić w życiu ludzi czworonożni przyjaciele oraz demonstrowali zasady zachowania się i opieki nad nimi. Uczniowie obserwowali, odpowiadali na pytania i sami pytania zadawali. Dostrzegali szczegóły budowy zewnętrznej i cechy charakterystyczne obu zwierzaków, starali się w poprawny sposób formułować swoje obserwacje i wnioski. Nad poprawnością językową wypowiedzi uczniów czuwała Pani Elżbieta Probala, nad stroną merytoryczną, Pani Anna Solska. Na kolejnej lekcji języka polskiego uczniowie kl. IV b napisali piękne sprawozdania ze spotkania.

Takie niezwykłe lekcje poszerzają wiedzę, rozwijają zainteresowania oraz kształtują właściwe postawy uczniów.

Anna Solska

 1 2 3 4 5 6 7 8 9

ZAJĘCIA TRP

Twórcze Rozwiązywanie Problemów w klasie I Au

Blok tematyczny: „Teatr to miejsce zaczarowane”
Temat: „Jestem twórcą, widzem i aktorem”

Opracowała: Margareta Paruszewska

 

Monety

Ile monet zmieści się w szklance napełnionej wodą?

Czy wiecie, ile monet można wrzucać do szklanki napełnionej wodą, dopóki woda się nie wyleje? Dziesięć? Dwadzieścia? A może sto? Członkowie „Klubu młodego przyrodnika” (uczniowie kl. IV a i IV b) już wiedzą. Aby się o tym przekonać przez miesiąc przed planowanymi zajęciami zbierali monety jednogroszowe. Obserwację prowadzili w grupach. Każda z grup obrała inną metodę sprawdzenia swoich hipotez. Efekty ich pracy możecie obejrzeć na zdjęciach i krótkich filmikach.

Anna Solska

 WP_20160120_13_54_11_Pro WP_20160120_13_54_48_Pro

WP_20160121_09_15_32_Pro WP_20160121_09_15_37_Pro WP_20160121_09_15_47_Pro

Zajęcia terenowe okazją do rozwijania zainteresowań przyrodniczych

Członkowie „Klubu młodego przyrodnika” (koło przyrodnicze dla uczniów kl. IV a i IV b prowadzone przez p. Annę Solską) rozwijają swoje zainteresowania przyrodnicze, uczestnicząc w zajęciach terenowych.
W październiku dzieci wraz z panią Solską udały się do Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Wrocławskiego, aby obserwować przystosowania roślin do środowiska. Młodzi przyrodnicy wędrowali między alejkami i szklarniami, robili zdjęcia „dyniowym stworom”, które pozostały po Dolnośląskim Festiwalu Dyni. Obejrzeli również „Panoramę Natury”, w której zapoznali się z rozwojem życia na naszej planecie.
Będąc w Parku Szczytnickim w listopadzie, członkowie koła przyrodniczego obserwowali przedstawicieli rodzimych gatunków roślin i zwierząt. Przy jednym z najstarszych drzew na terenie miasta pozowali do zdjęcia. („Dąb Dziadek”, pomnik przyrody, wiek około 440 lat).
Podczas styczniowych warsztatów meteorologicznych, prowadzonych na terenie Obserwatorium Zakładu Klimatologii i Ochrony Atmosfery Uniwersytetu Wrocławskiego, młodzi przyrodnicy poszerzali swoją wiedzę na temat pogody. Wysłuchali interesującego wykładu na temat: „Zjawiska pogodowe w twojej filiżance” oraz obserwowali pokazy doświadczeń. Mieli również okazję poznać przyrządy pomiarowe wykorzystywane przez meteorologów.

Anna Solska

WP_20151017_10_53_15_Pro WP_20151017_10_54_15_Pro WP_20151017_10_54_31_Pro WP_20151017_11_02_15_Pro WP_20151017_12_18_38_Pro WP_20160108_12_38_03_Pro WP_20160108_13_10_00_Pro WP_20160108_13_10_50_Pro WP_20160108_13_17_08_Pro WP_20151017_11_16_55_Pro WP_20151026_09_52_31_Pro

Zanurzeni w języku niemieckim

Es ist soweit! W poniedziałek 16.11.2015 r. rozpoczął się „Tydzień z projektem” (Projektwoche).
23 śmiałków z kl. 5P, 6A, 6B i 6E stanęło oko w oko z wielkim wyzwaniem: niemiecki 5 x 5, czyli 5 godzin dziennie przez 5 dni tygodnia intensywnej nauki języka niemieckiego. Na zaproszenie Institut Österreich do Wrocławia przybyły dwie młode nauczycielki z Wiednia: Daniela Skallak i Karoline Pylko.
1  2
Dzisiaj odbyły się zajęcia integracyjne, wspólne gry i zabawy, których częścią wspólną był język niemiecki.
Uczestnicy wybrali się też w wirtualną podróż do Wiednia, a później rozwiązywali quiz. Niezwykle pomocną okazała się nasza niezawodna tablica interaktywna.
3 4 5


Z niecierpliwością czekamy na ciąg dalszy wydarzeń.

Klasa czwarta „Be” dokształca się – HUMANITARIUM

9.11.2015 r. klasy 4b i 4c udały się na lekcję przyrody do Humanitarium pod opieką p. Anny Solskiej i wychowawców.

Uczniowie poznawali tajniki przyrody oraz działanie zmysłów i narządów człowieka. Robili eksperymenty, uczestniczyli w doświadczeniach, wykrywali skład   chemiczny pożywienia. Badali skład pączka i poznali jego wartość odżywczą. Wchodzili do kabin dających iluzję, przeglądali się w krzywych lustrach. Widzieli, jak biegnie światło światłowodem i robili sobie portrety kamerą termowizyjną.
Zajęcia cieszyły się ogromnym zainteresowaniem i zaangażowaniem uczniów.

Anna Chocaj

SAMSUNG DIGITAL CAMERA SAMSUNG DIGITAL CAMERA SAMSUNG DIGITAL CAMERASAMSUNG DIGITAL CAMERA SAMSUNG DIGITAL CAMERA SAMSUNG DIGITAL CAMERA  SAMSUNG DIGITAL CAMERA SAMSUNG DIGITAL CAMERA SAMSUNG DIGITAL CAMERA  SAMSUNG DIGITAL CAMERA SAMSUNG DIGITAL CAMERA SAMSUNG DIGITAL CAMERA SAMSUNG DIGITAL CAMERA SAMSUNG DIGITAL CAMERA SAMSUNG DIGITAL CAMERA

Klasa Czwarta „Be” dokształca się – wizyta w Planetarium

26.10 2015 r. nauczyciel przyrody, p. Anna Solska, zorganizowała dla klasy 4 b lekcję w Planetarium.

Czwartaki pod opieka wychowawcy i p. Solskiej udały się do Parku Szczytnickiego, gdzie w drodze na zaplanowane zajęcia rozpoznawali rodzime drzewa, krzewy i zwierzęta. Wysłuchały również historii związanych z mijanymi obiektami: Halą Stulecia, Pawilonem Czterech Kopuł, Iglicą, fontanną multimedialną. W Planetarium obejrzały stare instrumenty do obserwacji nieba, globusy ziemi i nieba, poznały mapy gwiazd. Obejrzały prezentacje o budowie Systemu Słonecznego, o właściwościach obiektów kosmicznych, o tym jak rodzą się gwiazdy w galaktykach.

Zajęcia były bardzo ciekawe. Uczniowie zrozumieli dlaczego zachodzą pory roku, jak powstaje zaćmienie Słońca i dlaczego nie można żyć w kosmosie.

Anna Chocaj

SAMSUNG DIGITAL CAMERA SAMSUNG DIGITAL CAMERA SAMSUNG DIGITAL CAMERA SAMSUNG DIGITAL CAMERA SAMSUNG DIGITAL CAMERA SAMSUNG DIGITAL CAMERA SAMSUNG DIGITAL CAMERA SAMSUNG DIGITAL CAMERA SAMSUNG DIGITAL CAMERA SAMSUNG DIGITAL CAMERA SAMSUNG DIGITAL CAMERA SAMSUNG DIGITAL CAMERA

1. Tamborrada we Wrocławiu – wspieramy uzdolnienia muzyczne

W Tamborradzie udział wzięło 37 uczniów naszej Szkoły wraz z opiekunami: panią Beatą Konieczną, panią Agatą Miniach-Jerzyk i panią Agnieszką Tańską.
Nazwę imprezy zaczerpnięto ze święta bębnów, które co roku obchodzone jest w baskijskim San Sebastian. To miasto wraz z Wrocławiem będzie w 2016 r. Europejską Stolicą Kultury.
I.  Wrocławska Tamborrada odbyła się na placu Nowy Targ we Wrocławiu. Uczniowie wrocławskich szkół zagrali i zaśpiewali wspólnie z Prezydentem Wrocławia panem Rafałem Dutkiewiczem: „Marcha de San Sebastian” oraz „Wroclove”. Uczestnicy Tamborrady zaproszeni zostali do otwarcia koncertu Andrea Bocielli. Koncert odbył się 19.06.2015 r. na Stadionie Miejskim we Wrocławiu.

DSC_0828 DSC_0839 DSC_0842 DSC_0874 DSC_0886 DSC_0899 DSC_0942 DSC_1112DSC_1042

Zertifikat A2 Kompetenz in Deutsch 2

W sobotę 30.05.2015 w Instytucie Austriackim we Wrocławiu został przeprowadzony państwowy egzamin z języka niemieckiego dla uczniów klas VI naszej szkoły. Egzamin składał się z dwóch części: ustnej i pisemnej z zadaniami sprawdzającymi rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych i umiejętność tworzenia krótkich tekstów użytkowych. Poziom certyfikatu – A2 – odpowiadał poziomowi zakończenia nauki w klasie programowo najwyższej szkoły podstawowej.
Do egzaminu zgłosiło się 8 uczniów:
Tsevelmaa Dashtseren kl.VIc
Małgorzata Zdych kl.VIc
Gracjan Ciupa kl.VIa
Paulina Chełstowska kl.VIc
Jakub Musiał kl.VIb
Martyna Amerek kl.VIc
Joanna Baj kl.VIb
Sara Felińczak kl.VIc

Wszystkim uczestnikom udało się zdobyć Zertifikat A2 Kompetenz in Deutsch 2.

Certyfikat od 2007 r. jest na stałe wpisany do Kalendarza Pracy Sportowej Szkoły Podstawowej nr 72 i stanowi podsumowanie nauki języka niemieckiego na zajęciach dodatkowych i obowiązkowych oraz jest ważnym elementem systemu wspierania uzdolnień i zainteresowań uczniów naszej Szkoły.

Opiekun:
Sandra Litwin

DSC06356 DSC06351 DSC06342

DSC06353

Tajemnice podziemnego Wrocławia

Dnia 13.05.2015 r. sześcioosobowa drużyna SSP 72 wraz z p. Anną Chocaj, nauczycielką historii, uczestniczyła w Rajdzie po Wrocławiu organizowanym przez Młodzieżowy Dom Kultury Śródmieście pod hasłem ,,Tajemnice podziemnego Wrocławia” (Wrocławskie Spacery krajoznawcze 2015).
Miłośnicy turystyki pieszej, uczniowie z kl. IV d, V a i V d oraz VI c poszerzali wiedzę o swoim rodzinnym mieście oraz doskonalili umiejętność orientacji w terenie.

SAMSUNG DIGITAL CAMERA SAMSUNG DIGITAL CAMERA SAMSUNG DIGITAL CAMERA

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.

Skip to content